امروزه کارآفرینی به عنوان یک راهبرد اثربخش برای توسعهاقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته شده است. توسعهکارآفرینی نقش شایسته ای برای حضور فعال در بازارهایجهانی، مقابله با رقبا، اشتغال زائی پایدار، توسعه عدالت،کاهش فقر و حل مشکلات جامعه، دولت و بخش عمومی دارد.
توسعه ی کارآفرینی فرآیندی پیچیده، بلند مدت و فراگیر است کهالبته نقش به سزایی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. به طوری که امروزه کارآفرینی به استراتژیکترین و مهم ترینابزار توسعه اقتصادی جوامع پیشرفته تبدیل شده است. مطالعات و بررسی های جهانی کارآفرینی نشان می دهد کهبین نرخ فعالیت های کارآفرینانه و تولید ناخالص داخلی دربرخی از کشورها مانند ایالات متحده به میزان ۵۷ درصدهمبستگی وجود دارد (۲۰۰۶). از این رو افزایش فعالیت هایکارآفرینانه همواره با افزایش تولید ناخالص ملی و در نتیجهافزایش درآمد ملی، رفاه و آسایش در جامعه می باشد.
به همین دلیل گرایش به کارآفرینی در سراسر دنیا افزایش یافتهاست. برای مثال در کشور هند برای توسعه کارآفرینی، سازمانملی کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای کوچک ایجاد شدهاست. در حالی که در کشور مای وزارتخانه ای به نام وزارتتوسعه کارآفرینی ایجاد شده است. سایر کشورهای آسیایی نیزبرای توسعه کارآفرینی، علاوه بر کمک های مالی و حقوقی، بهایجاد و گسترش زمینه های قانونی آن پرداخته اند.
توسعه ی کارآفرینی در ایران نیز بعنوان اجرایی ترین و عملیترین استراتژی برون رفت از بن بست ها و مشکلات اقتصادیو اجتماعی نیازمند شناسایی و رفع موانع آن است. ظرفیتسازی برای توسعه کارآفرینی از یک سو مستم ارائه آموزش ها و مهارت های کارآفرینی با رویکرد بازار محور و براساسنیازهای جامعه در همه سطوح آموزشی می باشد، اما از سویدیگر توسعه کارآفرینی نیازمند شناخت و رفع موانع و ایجادزمینه های مناسب جهت توسعه فعالیت های تولیدی و خدماتیمی باشد. تردیدی نیست که حضور پررنگ دولت در اقتصادایران و موانعی که برای رقابت مؤثربخش خصوصی وکارآفرینان وجود دارد، توسعه کارآفرینی را کند و بلکه ناممکنمی سازد. شاید بتوان گفت که کارآفرینان قبل از آنکه رقابـتبخش خصوصی را برای فعالیت های خود احساس کنندموانعی مانند قوانین و مقررات اداری و انحصارات دولتی رامانع کسب و کار خود می بینند.
چالشها و موانع توسعه كارآفريني در ايران
شاید بتوان گفت که کارآفرینان قبل از آنکه رقابـتبخش خصوصی را برای فعالیت های خود احساس کنندموانعی مانند قوانین و مقررات اداری و انحصارات دولتی رامانع کسب و کار خود می بینند , تردیدی نیست که حضور پررنگ دولت در اقتصادایران و موانعی که برای رقابت مؤثربخش خصوصی وکارآفرینان وجود دارد، توسعه کارآفرینی را کند و بلکه ناممکنمی سازد , ظرفیتسازی برای توسعه کارآفرینی از یک سو مستم ارائه آموزش ها و مهارت های کارآفرینی با رویکرد بازار محور و براساسنیازهای جامعه در همه سطوح آموزشی می باشد، اما از سویدیگر توسعه کارآفرینی نیازمند شناخت و رفع موانع و ایجادزمینه های مناسب جهت توسعه فعالیت های تولیدی و خدماتیمی باشد ,توسعه ی کارآفرینی در ایران نیز بعنوان اجرایی ترین و عملیترین استراتژی برون رفت از بن بست ها و مشکلات اقتصادیو اجتماعی نیازمند شناسایی و رفع موانع آن است , ,چالشها , چالشها , شاید بتوان گفت که کارآفرینان قبل از آنکه رقابـتبخش خصوصی را برای فعالیت های خود احساس کنندموانعی مانند قوانین و مقررات اداری و انحصارات دولتی رامانع کسب و کار خود می بینند , تردیدی نیست که حضور پررنگ دولت در اقتصادایران و موانعی که برای رقابت مؤثربخش خصوصی وکارآفرینان وجود دارد، توسعه کارآفرینی را کند و بلکه ناممکنمی سازد شاید بتوان گفت که کارآفرینان قبل از آنکه رقابـتبخش خصوصی را برای فعالیت های خود احساس کنندموانعی مانند قوانین و مقررات اداری و انحصارات دولتی رامانع کسب و کار خود می بینند , ظرفیتسازی برای توسعه کارآفرینی از یک سو مستم ارائه آموزش ها و مهارت های کارآفرینی با رویکرد بازار محور و براساسنیازهای جامعه در همه سطوح آموزشی می باشد، اما از سویدیگر توسعه کارآفرینی نیازمند شناخت و رفع موانع و ایجادزمینه های مناسب جهت توسعه فعالیت های تولیدی و خدماتیمی باشد تردیدی نیست که حضور پررنگ دولت در اقتصادایران و موانعی که برای رقابت مؤثربخش خصوصی وکارآفرینان وجود دارد، توسعه کارآفرینی را کند و بلکه ناممکنمی سازد ,چالشها و
درباره این سایت