محل تبلیغات شما

آیا در ذهن خود ایده های عالی برای راه اندازی کسب و کار ویا ارائه کالا یا خدمت می پرورانید؟ شما ممکن است ایده هایبیشماری داشته باشید، شاید هم ایده ای در ذهن نداشتهباشید. نگران و ناامید نباشید. شما برای راه اندازی کسب وکار تنها به ایده نیاز ندارید. چرا؟ اجازه دهید که توضیح دهم. ایده ها نیازمند تحقیقات یکپارچه از بازار هدف، استراتژیمناسب و برنامه دقیق کسب و کار هستند و بدون چنینموماتی فقط ایده هستند و نه چیزی بیشتر. اگر می خواهیدایده خود را به کسب و کار تبدیل کنید، گام های زیر را دنبالکنید.

1- بر روی یک ایده متمرکز شده و آنرا مطرح کنید.

اگر با تعداد زیادی ایده روبرو هستید، اطمینان داشته باشید کهنمی توانید هیچ یک را عملیاتی سازید. بررسی سطحی ایدههای مختلف در هر روز شما را به جایی نمی رساند.برروی یکایده که علاقه مندی بیشتری به آن دارید متمرکز شوید. حالسعی کنید آنرا بر روی کاغذ بیاورید، تصاویری رسم کنید،کلمات کلیدی را بنویسید. درمورد اینکه ممکن است تا اندازه ایخیالی به نظر برسد، نگرانی به خود راه ندهید. نوشتن افکارتانبر روی کاغذ، ایده شما را قابل مدیریت می کند.

2- سؤال بپرسید.

مارک میتلند می گوید: " سؤالات منجر به پاسخ می شوند". بنابراین به پرسیدن سؤال در مورد کسب و کارتان ادامه دهید تاجایی که سؤالات مطرح شده به شما در نوشتن خلاصه اجراییطرح کسب و کارتان کمک کند. هراندازه سؤالات بیشتری از خودبپرسید، انگیزه بیشتری برای اجرایی کردن ایده تان خواهیدداشت.

3- ایده خود را ارزیابی نمایید.

اگر ایده خود را نزد خود نگه دارید و مشتریان واقعی آنراارزیابی نکنند، ایده شما حقیقتاً ایده ای بی ارزش خواهد بود. چگونه در این مرحله می توان به مشتریان دست پیدا کرد؟ نمونهابتدایی یا کمینه محصول مورد نظر خود را بسازید. نمونه ای کهارزش اصلی کسب و کار شما و مشکلی که از مشتریان حل میکند را نشان دهد. این نمونه می تواند در قالب اسلاید، تصویر و. باشد. این نمونه در طول یک روز یا یک هفته آماده میشود.این نمونه را با افراد مختلفی که در شبکه ارتباطی خوددارید به اشتراک بگذارید و عکس العمل ها و واکنش ها رابررسی کنید. آیا مردم از استفاده از آن خشنود هستند؟

 

4- جزئیات کسب و کار مد نظر را بنویسید.

بایستی جزئیات کسب و کار مد نظر خود را بنویسید که شاملموارد روبرو است:جزئیات محصول و منافع حاصل از آن، تیممدیریتی چه کسانی هستند؟ برآوردهای مالی شما جیست؟مشتریان شما چه کسانی هستند و انتظارات آنها چیست؟برنامه شما برای توسعه محصولات و یا خدمات چیست؟ 

5- شیوه تأمین مالی و مسائل مالی را مطرح نمایید.

لنون می گوید:" اگر در طرح شما، جایی برای مدل و جریاندرآمدی شما نیست، ایده شما بیشتر شبیه سرگرمی است، نهیک کسب و کار." مسائل مالی و شیوه های تأمین مالی را حتماًمد نظر قرار دهید.

6- بازاری بزرگ بیابید.

زمان خود را صرف ایده ای نکنید که بازارهدف بزرگی ندارد. بررسی کنید که آیا ایده شما به حل مشکل تعداد انبوهی ازمردم منتهی  می شود یا خیر؟ تا آنجا که می توانید بزرگ وجهانی فکر کنید.

7- تفکر بلند مدت داشته باشید

کسب و کار شما در کوتاه مدت، کسب و کاری کوچک است. امابرای ادامه مسیر، بایستی تصویری واضح از آینده آن داشتهباشید. کسب و کارتان در پنج سال یا 10 سال آینده کجا خواهدبود؟ چه تعداد کارمند خواهید داشت؟ و سوالاتی از این قبیل.

8- نگاهی دوباره به ایده خود داشته باشید.

تلاش نمایید که ایده خود را از زوایای مختلف نگاه کنید. ازدیدگاه مصرف کنندگان، مشتریان، شرکای تجاری و حتیکارمندان فعلی و آتی شرکت. این کار به شما کمک خواهد کردکه اقدامات لازم را انجام دهید و نظرات بیشتری را بشنوید و بهمنتقدان خود گوش دهید و حتی آنهارا تائید کنید و یا آنها را بهاشتباهشان واقف کنید. 

9- از ابتدا به  مسائل قانونی توجه کنید.

اخذ مجوز برای فعالیت های اقتصادی در هر مقیاسی از ضروریات راه اندازی کسب و کار می باشد که بایستی از ابتدای فرصت یابی و ایده پردازی برای یک کسب و کار در نظر گرفته شود.

10- برای توسعه و اجرایی نمودن ایده خود آماده شوید.

طرح کسب و کار خود را دوباره بررسی نمایید، محصول مدنظرخود، تیم و استراتژی های بازاریابی و مالی خود را بهنگامنمایید و تمامی منابع مورد نیاز برای اجرایی نمودن ایده خود رافراهم آورید. با داشتن برنامه ای که در بازار هدف خود آنراارزیابی نموده اید و منابعی که فراهم آورده اید، قادر خواهیدبود که ایده خود را اجرایی کنید. اطمینان حاصل کنید که افرادتیم شما به انتظاراتی که از آنها دارید، واقف و آگاه هستند.

نویسنده : حسین اکبرپور

مدیرعامل موسسه کارآفرینی فکربرتر

چالشها و موانع توسعه كارآفريني در ايران

نقدي بر استراتژي هاي توسعه كارآفريني

اكوسيستم كارآفريني و اكوسيستم كسب و كار وتفاوت اين دو

کسب ,های ,کار ,ایده ,اقتصادی ,مقیاسی ,کسب و ,و کار ,از ابتدای ,ابتدای فرصت ,بایستی از

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها